Koniec lata – podsumowanie sezonu 2022

Lato inne niż wszystkie

Lato 2022 w Herceg Novi

Czy to możliwe, że październik 2022 dobiega już końca? Trudno uwierzyć, że czas tak szybko płynie! Wydaje mi się, że kwietniowy dzień, kiedy przyleciałam do Czarnogóry i rozmyślałam o tym, że tym razem to „już tak na stałe”, był zaledwie kilka tygodni temu. Moja radość mieszała się wtedy z obawami. No i do tego jeszcze ten sezon! Sezon, podczas którego będę musiała pogodzić rolę mamy z pracą w agencji. Pierwszy taki, kiedy będę działać na swoim, bez żadnej polskiej agencji za plecami. Całkiem inny typ pracy, mnóstwo wyzwań, planów, ale też stresu… I nagle okazuje się, że ten sezon tak po prostu dobiegł końca! Był źródłem zmęczenia, nerwów, wątpliwości, ale też radości i wielkiej satysfakcji – bo udało się! Lato 2022 było dla mnie naprawdę udane.

Większość czasu oczywiście spędzałam z moją zaledwie półtoraroczną córką. Mimo bałkańskiego chaosu panującego wokół mnie, całkiem dobrze udało nam się zorganizować i niemal codziennie poświęcałam chwilę na pracę -marketing, kontakt z klientami, poszukiwanie nowych partnerów. Kilka razy udało mi się nawet wyskoczyć na wycieczkę w roli pilota! Kilkukrotnie podczas lata odwiedziłam Dubrownik, byłam na raftingu, na wycieczce Durmitorski Pierścień, Trebinje, Međugorje oraz prowadziłam Smak Boki. A to co najważniejsze… byliście tu WY! Moi polskojęzyczni Goście. To, że podczas mojego pierwszego sezonu w Active Montenegro tak licznie się do mnie odzywaliście, umocniło mnie w przekonaniu, że to naprawdę ma sens. Czekam na Was z nową, jeszcze lepszą ofertą, już od wiosny 2023!

Helcia wybrała się ze mną także na jedną z wycieczek do Dubrownika!

Goście i współpracownicy

To co określam mianem sukcesu, to tak naprawdę praca zespołowa. Przyczynili się do tego nie tylko moi współpracownicy z agencji, ale też kilka osób, którym należą się szczególne podziękowania. Jako pierwszych wymieniłabym Marcina, Eunikę i Patrycję z Orient Explorer, których miałam okazję gościć w Herceg Novi w połowie czerwca. Udało mi się im pokazać całkiem sporo Czarnogóry, a oni sumiennie wszystko nagrywali i dzięki temu moje zaproszenie do Czarnogóry dotarło na Youtube do ponad 50 tysięcy osób! Dzięki serdecznie Orienci i zapraszamy Was ponownie – jest jeszcze mnóstwo miejsc do odkrycia w Czarnogórze!

*Wynik pracy Orient Explorer możecie zobaczyć na końcu tego wpisu.

Super Goście, czyli Orient Explorer!

Kolejną osobą, o której muszę wspomnieć, to nasz pilot polskojęzycznych wycieczek – Tomek Rymanowski. To właśnie jego poznała większość naszych Gości. Tomek przyjechał do nas na praktykę w ramach programu Erasmus+. Jest studentem ostatniego roku turystyki i wielkim pasjonatem Bałkanów. Podczas praktyki regularnie pilotował wyjazdy na rafting, do Dubrownika oraz współprowadził wycieczki indywidualne. Miał też okazję spełnić dwa swoje marzenia – wybrał się do Mostaru na skoki z mostarskiego mostu z serii Red Bull Cliff Diving oraz uczestniczył w koncercie Bajaga i Instruktori, który odbył się w Herceg Novi w sierpniu w ramach Hype Festivalu.

Tomek – pilot wycieczek Active Montenegro

No i są jeszcze Oni! Osoby, które na pewno są dobrze znane pasjonatom Czarnogóry – Natalia i Jędrzej z hvala.pl. Współpraca z Nimi przy organizacji polskojęzycznego raftingu oraz wycieczki do Dubrownika była dla Active Montenegro naprawdę owocna. Dziękujemy za lato 2022 i już czekamy na nasze wspólne nowości na kolejny sezon!

Wyzwania i sukcesy

Nasza wycieczka do Dubrownika w języku polskim okazała się prawdziwym hitem.

Dubrownik w języku polskim to właśnie jedna z naszych nowości współtworzonych przez Hvalę, która wystartowała dopiero w drugiej połowie lipca. Mimo późnego startu, wycieczka ta szybko stała się hitem i cieszyła się dużym powodzeniem.

Z grupą Pani Kasi zwiedziliśmy Herceg Novi, zasmakowaliśmy Smaku Boki oraz wybraliśmy się do Bośni i Hercegowiny – do Međugorie oraz Trebinje.

Regularne wycieczki zorganizowane to nie wszystko! Największą satysfakcję czerpaliśmy chyba jednak z organizacji czasu w Czarnogórze małym grupom Gości indywidualnych. Stworzenie indywidaulnych programów, dostosowanych do potrzeb odwiedzających, nie jest łatwe. Jednak kiedy się uda, a kolejno obserwuje zadowolenie podróżnych i ich zachwyt Czarnogórą, to czuje się, że właśnie po to wykonuje się tą pracę.

W sezonie 2022 mieliśmy okazję zorganizować kilkanaście indywidualnych wycieczek, z czego dla grupy Pani Kasi oraz dla rodziny Pani Gosi i Pana Roberta przygotowaliśmy całe kilkudniowe programy. Cieszymy się także z ich pozytywnych opini, które pozostawili na temat Active Montenegro na google oraz facebooku.

Grupę Pani Gosi i Pana Wojtka obsługiwał Tomek. Zwiedzali z nami Kotor, wybrali się na rejs po Zatoce Kotorskiej, po Jeziorze Szkoderskim oraz na nasz rafting!

Największym wyzwaniem tego sezonu była dla nas organizacja wycieczki kaniony Czarnogóry dla grupy osób z niepełnosprawnościami, w tym dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wymagało to wiele pracy i przygotowań, począwszy od odpowiedniego przygotowania busa, aż po zorganizowanie specjalnych postojów na toalety (co w Czarnogórze niestety okazało się być bardzo problematyczne). Wycieczka naprawdę się udała! Mogę też oficjalnie napisać, że tyrolka (zip line) nad kanionem rzeki Tary przystosowana jest do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym na wózkach inwalidzkich.

Durmitorski Pierścień dla Accessible Tours – największe wyzwanie i ogromna satysfakcja!

Dubrownik, wycieczki indywidualne i oczywiście… nasz rafting! To dzięki niemu jesteśmy active 😉 Dzięki współpracy z Czarnogóra wakacje i Hvala.pl z oferty naszego spływu mogli skorzystać niemal wszyscy Polacy wypoczywający na czarnogórskim wybrzeżu. Niestety jesienna pogoda w górach nie dopisywała i wycieczki do Šćepan Polja musieliśmy zakończyć już z końcem września. Chętnych zapraszamy ponownie za rok!

Zamknięcie sezonu raftingowego z hvala.pl.

Nie tylko tekst, ale też video – sprawdź co wyniknęło z odwiedzin Orient Explorer!